VanLien Coaching

VanLien-ACT-coaching

Waarom ACT coaching zo goed werkt

Tijdens een sessie met ACT coaching maak ik regelmatig mee dat een coachee zegt: ‘ik heb vaak het gevoel dat ik elk moment door de mand kan vallen’ of ‘dan denk ik dat ik het niet kan’ of ‘ik denk dan dat zij het beter kan dan ik en daarom blijf ik op de achtergrond’.

Allemaal voorbeelden van hoe wij ons vaak laten verleiden door onze gevoelens en gedachten en dat klakkeloos aannemen als waarheid.

Zo heb ik ook jarenlang gedacht dat ik elk moment door de mand kon vallen. Dat vele van mijn collega’s veel beter waren dan ik en durfde ik mijn mond nauwelijks open te trekken in  vergaderingen waar we met minimaal 18 mensen zaten. Dit zorgde voor veel vermoeidheid en steeds minder zelfvertrouwen.

Inmiddels geloof ik die gedachten niet meer en is er meer rust en zelfvertrouwen zodat ik de dingen in het leven kan doen die belangrijk voor mij zijn. Met ACT leer je hoe je je anders kan verhouden tot jouw gedachten en gevoelens om vervolgens meer energie over te houden en te kunnen doen wat echt belangrijk voor je is.

In deze blog lees je wat ACT coaching precies is en wat het voor jou kan betekenen. 

Wat is ACT?

ACT staat voor Acceptatie en Commitment Therapie (Hayes, Wilson & Strosahl) en is een wetenschappelijk onderbouwde gedragstherapie en heeft als doel om psychologisch flexibeler te worden. Dat wil zeggen dat je leert om met vervelende gedachten en gevoelens die je in je leven tegen komt, flexibel om te gaan. Je laat je als het ware niet helemaal mee slepen door jouw negatieve gedachten en onaangename gevoelens. Je leert ruimte te geven aan gevoelens (acceptatie) en afstand te nemen van jouw negatieve gedachten zodat er meer energie ontstaat om je te richten op dat gene wat voor jou belangrijk is (commitment).  

Weg met onze negatieve gevoelens en gedachten

Wanneer we problemen tegenkomen in ons leven en te maken krijgen met vervelende gedachten of gevoelens, hebben we de neiging om die zo snel mogelijk te willen oplossen. We raken ze het liefst direct kwijt. Maar inmiddels weten we door onderzoek, dat op lange termijn die strategieën die we inzetten om er ‘vanaf te komen’, niet zo goed werken. Je wilt  dus eigenlijk leren om met die vervelende gedachten en gevoelens die je tegen komt, om te gaan (acceptatie) zodat je er niet meer mee hoeft te vechten.

Wat geeft jouw leven betekenis?

Wanneer je worstelt met jouw problemen is het vrij makkelijk om een beetje af te dwalen en niet meer bezig te zijn met de dingen die je echt belangrijk vindt in jouw leven. Zoals die ene presentatie voor het hele team, waar je zo nerveus voor bent en stiekem bang bent om ‘door de mand te vallen’.

Wanneer je niet meer zo gevangen zit in die gedachten en gevoelens om ‘door de mand te vallen’ ontstaat er ruimte. In die ruimte kun je een pas op de plaats maken en kijken wat er nu echt belangrijk voor jou is. Wat geeft jouw leven betekenis? En daar kan je dan vervolgens weer in investeren. (commitment).

Wat is ACT coaching?

Tijdens ACT coaching richt de coach zich op één van de zes pijlers, de vaardigheden waar ACT mee werkt. Die worden weergegeven in een Hexaflex. Door veel ervaringsgerichte oefeningen leer je psychologisch flexibeler te worden waardoor er meer zelfcompassie ontstaat. Soms kan het zijn dat je bij de ene pijler langer blijft stilstaan dan bij een andere pijler. Niks is goed of fout en ook niet alle pijlers hoeven noodzakelijk langsgelopen worden. De ACT coach gaat er vanuit dat zowel jij als de coach zelf lerende is in het leven en net als jij, leert omgaan met de ongemakkelijke gevoelens en nare gedachten die we in ons leven tegenkomen.

ACT-coaching-coach-uni

Voor welke vragen is ACT coaching geschikt?

  • Wanneer je last hebt van belemmerende gedachten en gevoelens bijvoorbeeld; ‘ik kan het niet’, ‘ik ben niet slim genoeg’, ‘ik ben niet goed genoeg’ ‘ik voel mij onzeker’ ‘ik heb weinig zelfvertrouwen’.
  • Je veel piekert en last hebt van stress door de moetens die je jezelf allemaal oplegt
  • Je een doel mist voor een betekenisvol leven
  • Als je meer keuzevrijheid wilt hebben in hoe je je leven leidt
  • Als je in een vervelende (werk)situatie zit
  • Je het lastig vindt om keuzes te maken en geen knopen kunt doorhakken
  • Bij dilemma’s zoals; zal ik wel/niet een leidinggevende rol aannemen, wel/niet voor mezelf beginnen, wel/geen kinderen proberen te krijgen, wel/niet samenwonen, wel/niet een huis kopen, wel/niet gaan studeren etc.

ACT coaching kan je leven verrijken en je als persoon laten groeien.

Hoe kan ik jou helpen?

Heb je na het lezen interesse in het aanpakken van jouw perfectionisme of jouw ‘struggle’ en ben je enthousiast over deze methode, neem dan gerust contact met mij op. Wil je eerst eens afstemmen of ACT-Coaching iets voor jou is, plan dan hieronder direct een gratis kennismakingsgesprek.

Tijdens mijn programma; vrij leven met perfectionisme of vrij werken met perfectionisme coach ik ook met ACT. Nieuwsgierig? Kijk dan naar mijn leven en werken met programma’s of neem deel aan mijn gratis webinar. Je kunt ook luisteren naar één van mijn podcasts die gaan over perfectionisme.

Meer blogs

Met Vertrouwen naar Buiten: Omgaan met Faalangst

Faalangst en perfectionisme overwinnen? Ontdek effectieve strategieën en tips om met vertrouwen nieuwe uitdagingen aan te gaan. Leer hoe psychologische veiligheid en een groeimindset je helpen bij het omgaan met faalangst. Verbeter je zelfvertrouwen en bereik je doelen met mijn begeleiding als coach.

Lees verder »